Participatory research
DOI:
https://doi.org/10.47854/anthropen.vi0.51166Keywords:
Interpretation, Participation, Action logic, Experiential knowledge, Co-construction of knowledgeAbstract
Participatory research takes reality’s multireferential nature into account by prioritizing field studies favouring hands-on actionsand combining different expertise, including the knowledge possessed by the people directly involved. Although levels of implication vary, the co-construction of knowledge is a central element of the research process.
References
Anadón, M. (2006), « La recherche dite “qualitative” : de la dynamique de son évolution aux acquis indéniables et aux questionnements présents ». Recherches qualitatives, vol.26, no1, p.5-31.
Audoux, C. et A. Gillet (2011), « Recherche partenariale et co-construction de savoirs entre chercheurs et acteurs : l’épreuve de la traduction ». Interventions économiques, no43. https://journals.openedition.org/interventionseconomiques/1347 https://doi.org/10.4000/interventionseconomiques.1347
Bonny, Y., (2017), « Les recherches partenariales participatives : éléments d’analyse et de typologie ». Dans A. Gillet et D.-G. Tremblay (dir.), Les recherches partenariales et collaboratives, Québec, Presses de l’Université du Québec, p.25-44. https://doi.org/10.2307/j.ctt1vw0rpg.3
Collins, P.H. (1990), Black Feminist Thought: Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment. New York, Routledge.
Desgagné, S., N. Bednarz, C. Couture, L. Poirier et P. Lebuis (2001), « L’approche collaborative de recherche en éducation : un rapport nouveau à établir entre recherche et formation ». Revue des sciences de l’éducation, vol.XXVII, no1, p.33-64. https://doi.org/10.7202/000305ar
Desgagné, S. (2007), « Le défi de coproduction de “savoir” en recherche collaborative. Autour d’une démarche de reconstruction et d’analyse de récits de pratique enseignante ». Dans M. Anadón (dir.), La recherche participative. Multiples regards, Québec, Presses de l’Université Laval, p.89-121. https://doi.org/10.2307/j.ctv18ph9tc.7
Dewey, J. (1927), The Public and its Problem. New York, Henry Holt and Company.
Glaser, B.G. et A. Strauss (1967), The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Chicago, Aldine. https://doi.org/10.1097/00006199-196807000-00014
Hall, B., J. Edward et R. Tandon (2016), Knowledge, Democracy and Action: Community-University Research Partnerships in Global Perspectives. Oxford, Oxford University Press. https://doi.org/10.7765/9781526111418.00017
Sebiotte, M. (2007), « L’analyse des pratiques. Réflexions épistémologiques pour l’agir du chercheur ». Dans M. Anadón (dir.), La recherche participative. Multiples regards, Québec, Presses de l’Université Laval, p.49-87. https://doi.org/10.2307/j.ctv18ph9tc.6
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Anthropen
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Unless otherwise stated, content comprised on this website, including text, photographs, illustrations, trademarks, logos, audio or video clips, is protected by copyright law. All rights, titles and interests in the content belong exclusively to Anthropen. With the exception of works licensed under CC BY NC ND 4.0 any copying, reproduction, distribution, total or partial modification is strictly prohibited without the written permission of Anthropen and may expose the offender to legal sanctions.