Citoyenneté
DOI:
https://doi.org/10.47854/rse3tt10Keywords:
citoyenneté, démocratie, citoyenneté vécue, citoyenneté substantive, État-NationAbstract
Ce texte propose une définition de la citoyenneté qui tient compte de ses trois dimensions juridico-légale, substantive et vécue.
References
Blokland, T., C. Hentschel, A. Holm, H. Lebuhn, et T. Margalit, 2015, « Urban citizenship and right to the city: The fragmentation of claims », International Journal of Urban and Regional Research 39 (4) : 655‑665, https://doi.org/10.1111/1468-2427.12259
Brubaker, R., 1992, Citizenship and Nationhood in France and Germany, Cambridge (Mass.), Harvard University Press, https://doi.org/10.2307/j.ctv26071qp
Clarke, J., K. Coll, E. Dagnino et C. Neveu (dir.), 2014, Disputing Citizenship, Bristol, Policy Press.
Friedman, E.J. et A.L. Rodríguez Gustá, 2023, « “Welcome to the Revolution”: Promoting generational renewal in Argentina’s Ni Una Menos », Qualitative Sociology 46 (2) : 245‑277, https://doi.org/10.1007/s11133-023-09530-0
Gaudet, S. et C. Caron (dir.), 2024, Faire l’expérience de la démocratie. Les tiers-lieux de l’éducation à la citoyenneté des jeunes au Québec, Ottawa, Les Presses de l’Université d’Ottawa, https://ruor.uottawa.ca/server/api/core/bitstreams/e8d61940-81aa-4e90-87c2-fbf082835854/content
Isin, E.F. et B.S. Turner, 2007, « Investigating citizenship: An agenda for citizenship studies », Citizenship Studies 11 (1) : 5‑17, https://doi.org/10.1080/13621020601099773
Joppke, C., 2007, « Transformation of citizenship: Status, rights, identity », Citizenship Studies 11 (1) : 37‑48, https://doi.org/10.1080/13621020601099831
Kallio, K.P., B.E. Wood et J. Häkli, 2020, « Lived citizenship: Conceptualising an emerging field », Citizenship Studies, 24 (6) : 713 29, https://doi.org/10.1080/13621025.2020.1739227
Lister, R., 2007, « Inclusive citizenship: Realizing the potential », Citizenship Studies 11 (1) : 49‑61, https://doi.org/10.1080/13621020601099856
Marshall, T.H., 1950, Citizenship and Social Class, and Other Essays, Cambridge, Cambridge University Press.
Mignolo, W., 2013, « Géopolitique de la sensibilité et du savoir. (Dé)colonialité, pensée frontalière et désobéissance épistémologique », Mouvements 73 (1) : 181‑190, https://doi.org/10.3917/mouv.073.0181
Neveu, C., 2004, « Les enjeux d’une approche anthropologique de la citoyenneté », Revue européenne des migrations internationales 20 (3) : 89‑101, https://doi.org/10.4000/remi.2024
Sauvé, L., 2017, « L’éducation à l’écocitoyenneté », in A. Barthes et J.M. Lange (dir.), Dictionnaire critique des enjeux et concepts des « Éducations à », Paris, L’Harmattan : 56-65.
Türk, P., 2022, « De quelle société politique le citoyen numérique est-il membre ? » La Revue des droits de l’homme. Revue du Centre de recherches et d’études sur les droits fondamentaux, no 22 (juin), https://doi.org/10.4000/revdh.15235
Yuval-Davis, N., 2015, « Situated intersectionality and social inequality », Raisons Politiques 58 (2) : 91‑100, https://doi.org/10.3917/rai.058.0091
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Anthropen

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Unless otherwise stated, content comprised on this website, including text, photographs, illustrations, trademarks, logos, audio or video clips, is protected by copyright law. All rights, titles and interests in the content belong exclusively to Anthropen. With the exception of works licensed under CC BY NC ND 4.0 any copying, reproduction, distribution, total or partial modification is strictly prohibited without the written permission of Anthropen and may expose the offender to legal sanctions.