L’activité réelle de l’élève : pour développer l'activité enseignante
DOI:
https://doi.org/10.51657/ric.v1i1.41018Keywords:
Professional development, Student activity, Instruction to the double, Mathematical knowledge, Clinic of activityAbstract
This article follows a series of studies on the teaching activity clinic. While many of our scholarly works have focused on teacher professional development, this is the first time that we address this topic in terms of student activity. The latter is viewed in the article as the object of the teaching activity. Taken here as an example, the transmission of mathematical knowledge adopts a central place. Based on an experiment conducted by Vygotski, the article presents an experimentation with the technique of the instruction to the double. We examine how mathematics teachers rediscover the learning activity of their students following its development within the activity clinic framework. It also examines how such rediscovery is a source of dialogue between them.
References
Bournel-Bosson, M. (2005). Les organisateurs du mouvement dialogique : Autoconfrontations croisées et activité des conseillers en bilan de compétences, Thèse de doctorat en psychologie, CNAM.
Clot, Y. (1999). La fonction psychologique du travail (6e éd.). Paris : PUF.
Clot, Y. (2008). Travail et pouvoir d'agir. Paris : PUF.
Clot, Y. (sous presse). Clinique de l'activité. Dans P. Zawieja et F. Guarnieri (dirs.), Dictionnaire de RPS. Paris : Le Seuil.
Granger, G.G. (2001). Sciences et réalité. Paris : Odile Jacob.
Granger, G.G. (2003). Philosophie, langage, science. Les Ulis : EDP.
Kostulski, K., Clot, Y., Litim, M., et Plateau, S. (2011). L’horizon incertain de la transformation en clinique de l’activité : une intervention dans le champ de l’éducation surveillée, Activités, 8(1), 129-145. Récupéré de : http:// www.activites.org/v8n1/v8n1.pdf.
Litim, M. (2012). Les méthodes indirectes à l'épreuve de la pratique : questions d'intervention. Dans Y. Clot, (dir.), Vygotski maintenant (pp. 155-174). Paris : la Dispute.
Oddone, I. (1981). Redécouvrir l'expérience ouvrière. Paris : Éditions sociales.
Prot, B. (2006). La fonction du clinicien dans les méthodes de clinique de l'activité, Nouvelle revue de psychosociologie, 1, 32-45.
Rabardel, P. (1995). Les hommes et les technologies. Paris : Armand Colin.
Roger, J.L. (2007). Refaire son métier. Toulouse : Eres.
Ruelland-Roger, D. (2009). Clinique de l’activité : démarche réflexive et développementale des professeurs. Dans Actes du XIV° colloque CORFEM des professeurs et formateurs chargés de la formation des enseignants de mathématiques du second degré.
Ruelland-Roger, D., Moro, Th. et Matos, S. (2011). « S’expliquer » entre professionnels pour « s’expliquer » avec les didactiques. Dans Le travail enseignant au xxiéme siècle (n 104). Colloque international de l’INRP, Lyon, FR.
Scheller, L. (2001). L'élaboration de l'expérience du travail. Education permanente, 146, 171-174.
Vygotski, L.S. (1935). Problématique de l’arriération mentale (K. Barisnikov et G. Petitpierre, trad.). Dans Défectologie et déficience mentale (pp. 195-235). Neuchâtel : Delachaux et Niestlé.
Vygotski, L.S. (1935/1997). Pensée et langage, trad. F. Sève, Paris : La Dispute.
Vygotski, L. (sous presse). Histoire du développement des fonctions psychiques supérieures. Paris : La Dispute.
Yvon, F. et Saussez, F. (2010). Analyser l'activité enseignante. Laval : Presse de l'Université Laval.
Yvon, F. et Durand, M. (2012). Réconcilier recherche et formation par l'analyse de l'activité. Bruxelles : De Boeck.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Danielle Ruelland-Roger, Yves Clot
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.