The codesign of an educational guide on networked classrooms: a long-term collective professional development experience
DOI:
https://doi.org/10.51657/ric.v6i2.51725Keywords:
educational guide, knowledge transfer, co-design, networked classroom, participative researchAbstract
This paper reports on the co-design experience of an educational guide experienced by its author. The case is that of the primary and secondary networked classrooms, back to 2010. It was based on ten years of research conducted by a multicenter team, in collaboration with many stakeholders from several school boards. In addition to the process of collective development of the resource itself, we retrace its historical roots and discuss the issues and benefits associated with the process implemented. Aware that the reported practice cannot be reproduced as it is, we believe its sharing could nevertheless guide researchers interested in the co-design of pedagogical artefacts with practitioners.
References
Akkarman, S.F. et Bakker, A. (2011). Boundary crossing and boundary objects. Review of Education Research,81(2), 132-169. https://www.jstor.org/stable/23014366#metadata_info_tab_contents
Allaire, S. (2006). Les affordances socionumériques d'un environnement d'apprentissage hybride en soutien à des stagiaires en enseignement secondaire. De l'analyse réflexive à la coélaboration de connaissances. Thèse de doctorat, Université Laval.
Allaire, S., Laferrière, T., & Gervais, F. (2011). Enhancing pre-service teachers’ knowledge building discourse with a hybrid learning environment. Research on Education and Media, 3(1), 67-83. [En ligne]. Disponible: http://affordance.uqac.ca/publications/REM-3(1)-Affordances.pdf
Allaire, S. et Lusignan, G. (2011). Enseigner et apprendre en réseau : collaborer entre écoles distantes à l’aide des TIC. Éditions CEC. Voir aussi
http://lel.crires.ulaval.ca/sites/default/files/guide_pedagogique_allaire_lusignan_2015.pdf
Allaire, S., Laferrière, T., Hamel, C., Breuleux, A., Turcotte, S., Beaudoin, J., & Inchauspé, P. (2008). L’École éloignée en réseau (scuole lontane in rete): Sostenere lo sviluppo professionale degli insegnanti nelle pratiche di collaborazione a distanza in
un contesto di scuole rurali in Québec. Form@re, 54. http://www.formare.erickson.it/archivio/gennaio_08/4_ALLAIRE.html
Brown, A. L. (1992). Design experiments: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings. The Journal of the Learning Sciences, 2(2), 141–178.
Deschênes, M., & Laferrière, T. (2019). Le codesign d’une plateforme numérique fondé sur des principes au service de l’agentivité des enseignantes et des enseignants en contexte de développement professionnel. Canadian Journal of Learning Technologies/Revue canadienne de l’apprentissage et de la technologie, 45(1). Available : https://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27798/20435
Engeström, Y., & Sannino, A. (2013). La volition et l’agentivité transformatrice : perspective théorique de l’activité. Revue internationale du CRIRES : innover dans la tradition de Vygotsky, 1(1), 4-19.
Laferrière, T., Breuleux, A., & Inchauspé, P. (2004). L’école éloignée en réseau, rapport de recherche. Québec : CEFRIO.
Laferrière, T., & Breuleux, A. (2002). Revue des cas et des écrits. https://tact.ulaval.ca/sites/default/files/2022-06/Revue_des_cas_et_ecrits.pdf
Laferrière, T., Allaire, S., Breuleux, A., Hamel, C., Turcotte, S., Gaudreault-Perron, J., Inchauspé, P., & Beaudoin, J. (2008). L'école éloignée en réseau: L’apprentissage des élèves. Rapport de recherche, phase III, CEFRIO, Québec. https://numerique.banq.qc.ca/patrimoine/details/52327/2101173
Laferrière, T., Métivier, J., Boutin, P.-A., Racine, S., Perreault, C., Hamel, C., Allaire, S., Turcotte, S., Beaudoin, J., & Breuleux, A. (2016). L'école en réseau: Une vision de l’apport du numérique au monde scolaire Québécois, une mise en oeuvre audacieuse. Rapport final, CEFRIO, Québec. https://numerique.banq.qc.ca/patrimoine/details/52327/2750004
Laferrière, T., Hamel, C., Allaire, S., Turcotte, S., Breuleux, A., Beaudoin, J., et al. (2011). L’École éloignée en réseau, un modèle. Rapport-synthèse, octobre 2011. CEFRIO. 37 pages. http://www.cefrio.qc.ca/media/uploader/Rapport_EER_2011_Version_finale.pdf
Rabardel, P. (1995). Les hommes et les technologies. Approche cognitive des instruments contemporains. Paris : Armand Colin.
Scardamalia, M. (2002). Collective Cognitive Responsibility for the Advancement of Knowledge. Dans B. Smith (dir.), Liberal Education in a Knowledge Society (p. 67-98). Open Court.
Secrétariat de l’autoroute de l’information, Gouvernement du Québec (1997). Pour une école branchée : Intégration des nouvelles technologies de l'information et des communications dans les écoles. http://www.tact.fse.ulaval.ca/fr/html/sites/planific.html
Vygotsky, L. (1962). Thought and Language. MIT Press.
Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge University Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Stéphane Allaire
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.