Français Intervening differently in educational settings : rethinking the espistemological foundations of child development
DOI:
https://doi.org/10.51657/ric.v5i2.51375Keywords:
learning, culture, development, education, epistemologyAbstract
During the 1920s-30s, Lev. S. Vygotskij (1896-1934) is interested by the semiotic mediations of mental life in order to study the development of the psychic, emotional and physical functions of the child. Straddling pedology and defectology, passionate about art, philosophy and literature, he judiciously separates mental age from school age, but also clinical knowledge from educational realities. Still topical, although still under construction during his lifetime, the vygotskian educational project insists on the dialectical character of development. If the organicist current can claim that the "little man always learns better the facts that he discovers rather than the principles that are imposed on him" (Piaget, 1997), it is quite different for those who advocate the vygotskian cultural-historical approach. In this article, we show that interventions and learning vary historically according to epistemological orientations, contexts, but also the methods recommended to regularize and to "perform" in historically constructed frameworks (signifiers). At school and in families, it is impossible to escape the obligation to favor experiences based on cultural mediations, both linguistic and historical. Like Vygotskij, we believe that the “significant actors” must privilege the pedagogical diagnosis with the help of skillfully orchestrated interventions around the near development zone (ZDP).
References
Auclair, D. (2018). « Violences biopsychosociales et autoritarisme : la normalité de l’enfant et la normalisation des comportements dans les écoles du XXIe siècle ». Dans É. Dugas (dirs.), Les violences scolaires d’aujourd’hui en question. Regards croisés et altérité (pp. 15-25). L’Harmattan. Articles VIOLENCES BIOPSYCHOSOCIALES ET AUTORITARISME : LA NORMALITÉ DE L’ENFANT ET LA NORMALISATION DES COMPORTEMENTS DANS LES ÉCOLES DU XXIE SIÈCLE, David Auclair (editions-harmattan.fr)
Auclair, D. (2020). Moralité, autorité, normalité : fondements épistémologiques et politiques des transformations éducatives dans les sociétés occidentales depuis le milieu du XIXe siècle, thèse de doctorat en sociologie, Université du Québec à Montréal. Archipel. UQAM | Bibliotheques | Depot institutionnel
Blais, M.-C, Gauchet, M. & Ottavi, D. (2010). Conditions de l’éducation. Stock.
Bronckart, J.-P. (1977). Théories du langage. Une introduction critique. Pierre Mardaga.
Bronckart, J.-P. (1985). « Vygotskij, une œuvre en devenir ». Dans B. Schneuwly & J.-P. Bronckart. (dirs.), Vygotskij aujourd’hui (pp. 7-21). Delachaux & Niestlé.
Bronckart, J.-P. (2002), « La conscience comme “analyseur” des épistémologies de Vygotski et Piaget ». Dans Y. Clot. (dir.), Avec Vygotski (pp. 27-53). La Dispute.
Bruner, J. (2008). Culture et modes de pensée. L’esprit humain dans ses œuvres. Retz.
Bruner, J. (2015). Car la culture donne forme à l’esprit. Retz.
Clot, Y. (2002). « Introduction ». Dans Y. Clot. (dir.), Avec Vygotski (pp. 17-24). La Dispute.
Clot, Y. (2003). « Vygotskij, la conscience comme liaison ». Dans L. S. Vygotskij, Conscience, inconscient, émotions (pp. 7-59). La Dispute.
Clot, Y. (2012) « Psychologie : une crise aggravée ? ». Dans Y. Clot (dir.), Vygotskij maintenant (pp. 135-149). La Dispute.
Ducret, J.-J. (1984). Jean Piaget savant et philosophe, Tome I. Les années de formation, 1907-1924 & Tome II. Étude sur la formation des connaissances et du sujet de la connaissance. Droz.
Dumont, F. (1981). « La culture savante : reconnaissance de terrain », dans Questions de culture, no 1. IQRC. Fernand Dumont, La culture savante : reconnaissance du terrain. Questions de culture, Cette culture qu’on appelle savante. (uqac.ca)
Durkheim, É. (2014). Sociologie et philosophie. PUF.
Geertz, C. (2002). « Culture, esprit, cerveau ». Dans F. Rastier & S. Bouquet (dirs.), Une introduction aux sciences de la culture (pp. 229-241). PUF.
Hegel, G. W. F. (1990). Textes pédagogiques. Vrin.
Jonas, H. (1973/2013). « Technologies et responsabilité. Réflexions sur les nouvelles tâches de l’éthique », dans Essais philosophiques. Du credo ancien à l’homme technologique, pp. 25-46. Vrin.
Leopoldoff Martin, I. & Schneuwly, B. (2012). « Le travail pédologique de Vygotskij : une réponse au diagnostic de la crise en psychologie ? ». Dans Y. Clot (dir.), Vygotskij maintenant (pp. 61-77). La Dispute.
Leopoldoff Martin, I. & Schneuwly, B. (2018). « Introduction ». Dans Vygotskij, La science du développement de l’enfant (pp. 7-46). Peter Lang.
Ottavi, D. (2009). De Darwin à Piaget. Pour une histoire de la psychologie de l’enfant. CNRS.
Piaget, J. (1997). L’éducation morale à l’école. De l’éducation du citoyen à l’éducation internationale. Anthropos.
Quentel, J.-C. (2008). L’enfant n’est pas une « personne ». Yapaka. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01983773/document
Schneuwly, B. (1997). « Psychologie et pédagogie : le paradigme psychopédagogique et son contraire », Cahiers de la recherche et du développement, no 7, pp. 27-44. Psychologie et pédagogie : le paradigme psychopédagogique et son contraire | Archive ouverte UNIGE
Sève, L. (1997). « Présentation ». In L. S. Vygotskij, Pensée et langage (pp. 11-32). La Dispute.
Sève, L. (2002). « Quelles contradictions ? à propos de Piaget, Vygotskij et Marx ». Dans Y. Clot (dir.), Avec Vygotskij (pp. 245-264). La Dispute.
Spencer, H. (1866). Education : intellectual, moral and physical. Appleton and company.
Vygotskij, L. S. (1985). « Textes de Vygotskij ». Dans B. Schneuwly & J.-P. Bronckart (dirs.), Vygotskij aujourd’hui (pp. 25-117). Delachaux & Niestlé.
Vygotskij, L. S. (1983/1994). Défectologie et déficience mentale. Delachaux & Niestlé.
Vygotskij, L. S. (1997). Pensée & langage. La Dispute.
Vygotskij, L. S. (2018). La science du développement de l’enfant. Peter Lang.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 David Auclair
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.