Autonomous professional development among teachers in the context of the pandemic

Authors

  • Viorica Dobrica-Tudor Chercheure indépendante
  • Alexandra Coutlée Centre de services scolaire de Laval

DOI:

https://doi.org/10.51657/ric.v5i2.51378

Keywords:

professional development, pandemic, teacher profile, social media, pedagogical advisor

Abstract

Through this research we explored whether the cognitive, social and technical mediations developed between certain education actors, in the particular context of a disruption of practices due to the COVID-19 pandemic, have led to professional development among teachers working in elementary and secondary schools in Quebec. Forced to teach remotely or in hybrid mode by a long period of confinement, teachers had to keep in touch with students and ensure the continuity of their learning. This context has led teachers to turn to various mediation resources, such as through peers, social media or educational advisers. Operationalized by changes in practice in the context of an unprecedented health crisis, the professional development of the 29 participating teachers was studied using the Q methodology. The classifications of the statements developed for this purpose highlight three teacher profiles: those whose professional development was mainly based on interactions with known colleagues, teachers who relied more on their reflections and pedagogical advisers and those who were inspired by professional exchanges on social media to develop their practice. Related to teaching in specific contexts, our results could be used by pedagogical advisers to better support the development of professional skills allowing the adaptation of teaching practices to unusual situations.

References

Berten, A. (1999). Dispositif, médiation, créativité : Petite généalogie. Hermes, 25, 33-47. https://doi.org/10.4267/2042/14972

Buysse, A. & Vanhulle, S. (2009). Écriture réflexive et développement professionnel : quels indicateurs ? Questions Vives, 5 (11), 225-242. https://doi.org/10.4000/questionsvives.603

Carpenter, J. P., & Krutka, D. G. (2015). Engagement through microblogging: Educator professional development via Twitter. Professional Development in Education, 41(4), 707–728. https://doi.org/10.1080/19415257.2014.939294

Casey, G. & Evans, T. (2011). Designing for Learning: Online Social Networks as a Classroom Environment. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 12(7), 1—26. https://doi.org/10.19173/irrodl.v12i7.1011

Dariel, O. (2013). La méthode Q, une méthodologie innovante pour la recherche infirmière. Soins ; la revue de référence infirmière, 58 (776), 55-60. doi : 10,101 6/j.soin.2013.04.015

Damani, K. & Rinaudo, J-L. (2011). Enseigner avec les réseaux sociaux : des professeurs sur facebook. EPAL — Echanger pour apprendre en ligne, Grenoble, France. ffhal-02010592f

Desgagné, S. & Bednarz, N. (2005). Médiation entre recherche et pratique en éducation : faire de la recherche « avec » plutôt que « sur » les praticiens. Revue des sciences de l’éducation, 31 (2), 245–258. https://doi.org/10.7202/012754ar

Dobrica-Tudor, V. & Théorêt, M. (2017). La méthode Q dans l’étude des réflexions des enseignants du secondaire sur leurs pratiques professionnelles. Mesure et évaluation en éducation, 40 (2), 125–153. https://doi.org/10.7202/1043570ar

Duchesne, C. (2016). Complexité et défis associés aux rôles de conseiller pédagogique. McGill Journal of Education/Revue des sciences de l’éducation de McGill, 51 (1), 635–656. https://doi.org/10.7202/1037363a

Durat, L. & Kern, D. (2019). Accompagner la réflexivité sur l’expérience : une médiation cognitive et socioaffective vers l’apprentissage. Activités [En ligne], 16 (1). Consulté le 18 septembre 2021 sur URL http://journals.openedition.org/activites/4027

Duval, S., Lehrer, J., Pirard, F., & Housen, M. (2021). La pandémie, source de risques et d’opportunités pour la mise en place de pratiques de transition collaboratives lors de l’entrée à l’école. Revue Internationale Du CRIRES : Innover Dans La Tradition De Vygotsky, 5 (1). https://doi.org/10.51657/ric.v5i1.41066

Ellis, V., Steadman, S., & Mao, Q. (2020). « Come to a screeching halt »: Can change in teacher education during the COVID-19 pandemic be seen as innovation? European Journal of Teacher Education, 43(4), 559–572. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1821186

Ellingsen, I. T., Stephens, P. & Størksen, I. (2012). Congruence and incongruence in the perception of “family” among foster parents, birth parents and their adolescent (foster) children. Child and Family Social Work, 17, 427–437. https://doi.org/10.1111/J.1365-2206.2011. 00796.X

Ferry, J.-M. (2014). Approches différentielles de la notion de crise. Revue économique et sociale : bulletin de la Société d’Études Économiques et Sociales, 72 (3-4), 44-54.

Gauzente, C. (2013). Une invitation illustrée à utiliser la Q-method dans les Recherches en Systèmes d'Information. Systèmes d'information & management, 18(2), 69-109. https://doi.org/10.3917/sim.132.0069

Ghouname, N. (2020). Moodle or Social Networks: What Alternative Refuge is Appropriate to Algerian EFL Students to Learn during Covid-19 Pandemic. Arab World English Journal, 11 (3): 21-41. https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol11no3.2

Granger, N., Guillemette, S. et B-Lamoureux, B. (2021). La fonction de conseillère ou de conseiller pédagogique au Québec. Rapport de recherche. Université de Sherbrooke, Canada.

Impedovo, M. A. (2021). Développement professionnel agentif et collaboratif des enseignants : communautés épistémiques via les réseaux sociaux en temps de crise. Revue internationale du CRIRES : innover dans la tradition de Vygotsky, 5 (1). https://doi.org/10.51657/ric.v5i1.41069

Kuhne, N., Abernot, Y. & Camus, D. (2008). Le Q-sort, un outil pour la recherche en soins : le cas des représentations chez les infirmiers en psychiatrie de l’âge avancé. Recherche en soins infirmiers, 95 (4), 46-56. https://doi.org/10.3917/rsi.095.0046

Lameul, G., Peltier, C. & Charlier, B. (2014). Dispositifs hybrides de formation et développement professionnel. Effets perçus par des enseignants du supérieur. Éducation & Formation, e-301, 99-113. https://archive-ouverte.unige.ch⁄unige: 37228

Lenoir, Y. (1996). « Médiation cognitive et médiation didactique ». Dans C. RAISKY & M. CAILLOT (dir.), Le didactique au-delà des didactiques : regards croisés sur des concepts fédérateurs (pp.223-251). Bruxelles : De Boeck Universitaire.

Liljekvist, Y.E., Randahl, A-C., van Bommel, J. et Olin-Scheller, C. (2021). Facebook for Professional Development: Pedagogical Content Knowledge in the Centre of Teachers’ Online Communities. Scandinavian Journal of Education Research, 65 (5), 723–735. https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1754900

Lefeuvre, G., Garcia, A., & Namolovan, L. (2011). Les indicateurs de développement professionnel. Questions vives, 5 (11), 277-314. http://dx.doi.org/10.4000/questionsvives.627

Liou, Y-H & Canrinus, E. (2020). A capital framework for professional learning and practice. International Journal of Educational Research, 100. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.101527

Lollia, M., & Issaieva, E. (2020). Comment les enseignants assurent la continuité pédagogique et évaluent en contexte de pandémie ? Une étude en Guadeloupe. Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, Numéro Hors-série, 1, 181-192.

Luckerhoff, J., Raynauld, V. & Lalancette, M. (2021). Note de recherche : du désintéressement à l’emballement : les médias socionumériques pour enseigner, diffuser, communiquer et recruter dans le milieu universitaire. Enjeux et société, 8 (2), 323–343. https://doi.org/10.7202/1078500ar

Macià, M., & García, I. (2016). Informal online communities and networks as a source of teacher professional development: A review. Teaching and Teacher Education, 55, 291–307. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2016.01.021

Mashhadi, F., Biria, R., & Lotfi, A. (2020). From sociocultural epistemology to transformative pedagogy: Contributions of collaborative action research through dialogic mediation in teacher professional development. Journal of Modern Research in English Language Studies, 7(2), 51–75. http://dx.doi.org/10.30479/jmrels.2020.12104.1506

Ramlo, S. & John, N. (2020). Divergent student views of cybersecurity. Journal of Cybersecurity Education, Research and Practice, 2019 (2), Article 6. Available at: https://digitalcommons.kennesaw.edu/jcerp/vol2019/iss2/6

Rioux-Dolan, M. (2004). L’accompagnement du personnel enseignant : enjeux et défis dans le contexte de la réforme. Dans M. L’Hostie et L.P. Boucher (dir.). L’accompagnement en éducation : un soutien au renouvellement des pratiques (pp.13-30). Québec : Presses de l’Université du Québec. ISBN 2-7605-1278-9

Schὃn, D.A. (1987). Educating the reflective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the professions. San Francisco: Jossey-Bass. ISBN 1-55542-025-7

Shriki, A. (2021). Facebook groups as a space for responding professional needs of teachers during the COVID-19 period. EDULEARN21 Proceedings 13th International Conference on Education and New Learning Technologies July 5th-6th, 2021. ISBN: 978-84-09-31267-2

Stone, C. & Springer, M. (2019). Interactivity, connectedness and "teacher-presence": Engaging and retaining students online. Australian Journal of Adult Learning, 59(2), 146-169

Szirmai, M., Birsan, C., Lemay, D., Ouvrard, L., Stockinger, P., Vigny, P.-J., Tice-Dsirn, U., Herve, R. (2020). Enseigner à distance au pays du soleil levant et des hautes technologies. Hal-03117 451 v1

Tardif, M. & Lessard, C. (2004). Le travail enseignant au quotidien (2e éd.). St-Nicolas, QC : Presses de l’Université Laval. ISBN 2-7637-7653-1

Vérin, A., & Peterfalvi, B. (1985). Un instrument d’analyse des modèles implicites de l’enseignement scientifiques chez enseignants. Aster. Recherches en didactique des sciences expérimentale, 1, 7-28.

Downloads

Published

2022-01-28

How to Cite

Autonomous professional development among teachers in the context of the pandemic. (2022). International Review of CRIRES: Innovating in the Tradition of Vygotsky, 5(2), 95-111. https://doi.org/10.51657/ric.v5i2.51378