SCHOOL-FAMILY COLLABORATION IN ELEMENTARY SCHOOL: TYPES OF SCHOOL-FAMILY COLLABORATION AND DEGREE OF RELATION BETWEEN PARTNERS

Authors

  • Joëlle Duval Université du Québec à Chicoutimi
  • Catherine Dumoulin Université du Québec à Chicoutimi

DOI:

https://doi.org/10.51657/ric.v6i1.51475

Keywords:

types of school-family collaboration, degree of relationship, forms of school-family collaboration, elementary school, continuing education

Abstract

This article presents the results of an action research aimed at identifying the types and degree of relation between partners in school-family collaboration activities developed by school staff from 25 elementary schools in the Saguenay region of the province of Quebec. Fifteen of these schools had a high proportion of students from disadvantaged backgrounds. The aim of this study was to identify school-family collaboration activities carried out in these schools so to develop continuing education. To do this, four group interviews and thirty semi-structured individual interviews were conducted with school staff responsible for setting up school-family collaboration activities. Written material was also considered. The content analysis showed that almost half of the activities (49%) offered to parents related to their volunteering and that nearly all the activities (97%) corresponded to the lowest degree of relationship between partners, namely consultation and mutual information. Results show that these activities, although numerous and varied, do little to promote the perseverance and academic success of students, especially when they come from disadvantaged backgrounds. The development of this continuing education program should thus allow teachers to develop a closer bond of trust with parents, to promote a more egalitarian attitude and to ensure two-way communication and a better sharing of responsibilities.

 

 

References

Blais, M. et Martineau, S. (2006). L'analyse inductive générale : description d'une démarche visant à donner un sens à des données brutes. Recherches qualitatives, 26(2), 1-18.

Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of the human development: Experiments by nature and design. Harvard University Press.

Chen, W.-B. et Gregory, A. (2010). Parental involvement as a protective factor during the transition to high school. The Journal of Educational Research, 103, 53-62. doi: 10.1080/00220670903231250

Conseil supérieur de l'éducation. (2006). Rapport annuel sur l'état et les besoins de l'éducation 2005-2006. Agir pour renforcer la démocratie scolaire. Gouvernement du Québec.

Deslandes, R. et Bertrand, R. (2004). Motivation des parents à participer au suivi scolaire de leur enfant au primaire. Revue des sciences de l'éducation, 30(2), 411-433.

Deslandes, R. (2015). Collaboration école-famille-communauté pour une inclusion réussie. Dans N. Rousseau (dir.), La pédagogie de l'inclusion scolaire (3e édition, p. 203-232).Presses de l'Université du Québec.

Duval, J., Dumoulin, C. et Perron, M. (2014). Collaboration école-famille et prévention du décrochage scolaire : des pistes d'action pour les enseignants du primaire. Revue canadienne de l'éducation / Canadian Journal of Education, 37(3), 1-23.

Duval, J., Larivée, S. J. et Dumoulin, C. (2019). L'influence du soutien scolaire sur l'engagement d'adolescents à risque de décrochage scolaire. Revue internationale de l'éducation familiale, 1(45), 147-167.

Duval, J. (2017). L'implication parentale pour favoriser l'engagement lors de la transition primaire-secondaire : perceptions de parents et de leur adolescent à risque de décrochage. [Thèse de doctorat, Université de Montréal]. https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/handle/1866/21214?locale-attribute=fr

Epstein, J. L. (2001). School, family, and community partnerships : Preparing educators and improving schools. Westview Press.

Epstein, J. L. (2004, juin). Partenariat école, famille et communauté : une approche basée sur la recherche. Communication présentée au à la Journée Colloque École-Famille-Communauté, Université du Québec à Trois-Rivières. https://www.oirs.ulaval.ca/files/content/sites/oirs/files/partenariat.pdf

Gagnon, F. et Marchand, I., (2022). La participation parentale en contexte scolaire au prisme de la justice sociale et de la parité de participation. Revue sciences et actions sociales, 17, 229-255. doi: I 10.3917/sas.017.0229

Gouvernement du Québec. (1963-1966). Rapport de la Commission royale d'enquête sur l'enseignement dans la province de Québec. (Rapport Parent). Rédigé par Mgr Alphonse-Marie Parent et al. (5e vol.). Publications Québec. https://www.bibliotheque.assnat.qc.ca/DepotNumerique_v2/AffichageNotice.aspx?idn=2710

Hoover-Dempsey, K. V., Whitaker, M. C. et Ice, C. L. (2010). Motivation and commitment to family-school partnerships. Dans S. L. Christenson, & A. L. Reschly (Dir..), Handbook of school-family partnerships (p. 30-60). Routledge.

Lahaye, W. et Pourtois, J. P. (2000). Sens et perspectives des relations école-famille. Les cahiers du CERFEE, 16, 195-204.

Larivée, S. J. (2013). La conciliation école-famille : une avenue pour favoriser la coéducation et l’implication parentale. Dans N. Trépanier (Éd.), Plaidoyer pour une école communautaire/Making a case for community school (p. 171-204). Éditions Nouvelles.

Larivée, S. J., Bédard, J., Couturier, Y., Kalubi, J.-C., Larose, F., Lude, P. et Blain, F. (2017). Les pratiques de collaboration école-famille-communauté efficaces ou prometteuses : synthèses des connaissances et pistes d'intervention. (Rapport remis au FRQ-SC dans le cadre du programme Actions concertées).

Larivée, S. J., Kalubi, J.-C. et Terrisse, B. (2006). La collaboration école-famille en contexte d'inclusion : entre obstacles, risques et facteurs de réussite. Revue des sciences de l'éducation, 32(3), 525-543.

Lueder, D. C. (2011). Involving hard-to-reach-parents. Creating family/school partnerships. The Rowman & Littlefield Publishing Goup.

Martuccelli, D. (2004). Figures de la domination. Revue française de sociologie, 45(3), 469-497.

Ministère de l'Éducation. (2001). La formation à l'enseignement, les orientations, les compétences professionnelles. Direction de la formation générale des jeunes. http://www.mels.gouv.qc.ca/references/publications/resultats-de-la-recherche/detail/article/la-formation-a-lenseignement-les-orientations-les-competences-professionnelles/

Ministère de l'Éducation. (2020). Référentiel de compétences professionnelles. Profession enseignante. Gouvernement du Québec. https://cdn-contenu.quebec.ca/cdn-contenu/adm/min/education/publications-adm/devenir-enseignant/referentiel_competences_professionnelles_profession_enseignante.pdf?1606848024

Ministère de l'Éducation du Loisir et du Sport. (2009). L'école, j'y tiens! Tous ensemble pour la réussite scolaire. Gouvernement du Québec. http://www.education.gouv.qc.ca/references/tx-solrtyperecherchepublicationtx-solrpublicationnouveaute/resultats-de-la-recherche/detail/article/lecole-jy-tiens-tous-ensemble-pour-la-reussite-scolaire/?a=a&cHash=a6fdb9d0089844d3298c0e8a5bc96977

Ministère de l'Éducation du Loisir et du Sport. (2010). Réussite éducative, santé, bien-être : agir efficacement en contexte scolaire. Institut national de santé publique du Québec. https://www.inspq.qc.ca/pdf/publications/1065_ReussiteEducativeSanteBienEtre.pdf .

Paccaud, A., Keller, R., Luder, R., Pastore, G. et Kunz, A. (2021). Satisfaction with collaboration between families and schools - The parent's view. Frontiers in Education, 6, 1-13. doi: 10.3389/feduc.2021.646878

Paillé, P. et Mucchielli, A. (2008). L’analyse qualitative en sciences humaines et sociales . Armand Colin.

Poncelet, D. et Francis, V. (2010). Présentation du dossier. L'engagement parental dans la scolarité des enfants. Questions et enjeux. La revue internationale de l'éducation familiale, 28, 9-20.

Savoie-Zajc, L. (2011). La recherche qualitative/interprétative en éducation. Dans T. Karsenti, & L. Savoie-Zajc (Dir.), La recherche en éducation : étapes et approches (p. 123-147). ERPI.

Vatz Laaroussi, M., Kanouté, F. et Rachédi, L. (2008). Les divers modèles de collaborations familles immigrantes-écoles : de l'implication assignée au partenariat. Revue des sciences de l'éducation, 34(2), 291-311.

Downloads

Published

2022-07-22

How to Cite

SCHOOL-FAMILY COLLABORATION IN ELEMENTARY SCHOOL: TYPES OF SCHOOL-FAMILY COLLABORATION AND DEGREE OF RELATION BETWEEN PARTNERS. (2022). International Review of CRIRES: Innovating in the Tradition of Vygotsky, 6(1), 136-151. https://doi.org/10.51657/ric.v6i1.51475